21 رجب 1442
طلوع خورشید ولایت از کعبه
حضرت علی(ع) نه تنها الگوی جوانمردی، شهامت و شجاعت که الگوی ت...
معلمان دلسوز کارهای ماندگاری در این یک سال انجام دادند
نیروی انسانی کارآمد و اثربخش می تواند بسیاری از مشکلات آموزش...
مروری بر عملکرد شورای عالی آموزش و پرورش در ۹۹سالگی
یکی از بی نظیرترین داشتهها دانش و تجربه نهفته در اذهان افرا...
پارادایم آموزش برتر به دنبال این است تا یادگیری خودانگیخته ر...
نهصد و هشتاد و هشتمین جلسه شورای عالیآموزش و پرورش
جذابیت شغل مدیران مدارس در "تعلیم و تربیت" انسان ها است
شبکه شاد می تواند الگوی مناسبی برای تحقق پیام رسان های داخل...
شرح وظایف مدیریت نظارت وارزشیابی
حوزه ارزشیابی و نظارت برحسن اجرای مصوبات شورای عالی آموزش وپرورش
10 - تعامل وارتباط مستمر با نمایندگان شورای عالی آموزش وپرورش دراستانهای سراسر کشور
11- مطالعه ، بررسی ، جمع بندی وتحلیل گزارش های بازدید های نظارتی و ارائه نتایج آنها به مسئولین ذیربط
12- تهیه وتنظیم و ارائه راهکارهای اصلاحی لازم در راستای رفع موانع و مشکلات عدم تحقق و اجرای مطلوب مصوبات شورای عالی
13- مطالعه ، برنامه ریزی و تعیین الگوی مناسب برای پیگیری ونظارت برحسن اجرای مصوبات شورای عالی آموزش وپرورش
14- مطالعه ، برنامه ریزی و تعیین الگوی مناسب برای پیگیری آرای کمیسیون معین شورای عالی آموزش وپرورش
15- مطالعه ، بررسی وتعیین الگو وچارچوب ارزشیابی عملکرد سالانه مدیریت های سازمان اداری شورای عالی
16- مطالعه وشناسایی ظرفیت نهاد های نظارتی برون سازمانی به منظور همکاریهای متقابل
17- مطالعه ، بررسی و شناسایی چالش ها، نیازها واولویت های نظارت وارزشیابی متناسب باماموریت های شورای عالی آموزش وپرورش
18- برآورد وپیش بینی اعتبارات و منابع مورد نیاز برای اجرای طرح های نظارتی وارزشیابی
ردیف | نام و نام خانوادگی | سمت | استان |
---|---|---|---|
1 | عاشور اکرمی | معاون متوسطه | آذربايجان شرقي |
2 | اردشیر سید سیاح | معاون آموزشي | آذربايجان غربي |
3 | علی ورودی | معاون آموزشي | اردبيل |
4 | خسرو ساکی | معاون متوسطه | البرز |
5 | رحيم محمدي | معاون متوسطه | اصفهان |
6 | حشمت اله الله وردی | معاون متوسطه | ايلام |
7 | سيروس فتحي | معاون پرورشي | بوشهر |
8 | حشمت الله تیر گیر | معاون متوسطه | چهارمحال وبختياري |
9 | رضا صابری تولایی | معاون متوسطه | خراسان رضوي |
10 | عباس سعیدی | معاون متوسطه | خراسان شمالي |
11 | سید محمد حسینی | معاون متوسطه | خراسان جنوبي |
12 | جمشيد كمايي | معاون متوسطه | خوزستان |
13 | محمود شهبازي | معاون متوسطه | زنجان |
14 | حمید رضا رخشانی | معاون متوسطه | سيستان وبلوچستان |
15 | حسین رشیدی | معاون متوسطه | سمنان |
16 | پانته آ دری | معاون متوسطه | تهران |
17 | مير رضا شفيع پور | معاون متوسطه | تهران (شهرستانها) |
18 | فرهاد اسماعیلی | معاون متوسطه | فارس |
19 | خيرا.. رحماني | معاون پژوهشي | قزوين |
20 | عليرضا ياري | معاون متوسطه | قم |
21 | طالب محمدي | معاون متوسطه | کردستان |
22 | حميد رضا دعا گويي | معاون پژوهشي | کرمان |
23 | محمد رضا بسامی | معاون متوسطه | کرمانشاه |
24 | ایوب رضایی | معاون متوسطه | کهگيلويه وبويراحمد |
25 | سید علی حسینی | معاون پژوهش | گلستان |
26 | جابر اخلاقي | معاون متوسطه | گيلان |
27 | خیراله خیرایی | معاون پشتیبانی | لرستان |
28 | اسفنديار نظري | معاون متوسطه | مازندران |
29 | بهرام حسين آبادي | معاون پژوهش | مرکزي |
30 | مرتضي عباسي نسب | معاون ابتدايي | هرمزگان |
31 | عباس احمدی مقیم | معاون ابتدایی | همدان |
32 | منصور ارجمندی | معاون متوسطه | يزد |
استاد احمد صافی
احمد صافی متولد سال 1316 در گلپایگان و اولین دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش پس از انقلاب اسلامی(از سال 1358 الی 1361) است. وی در سال 1334 از دانشسرای مقدماتی گلپایگان دیپلم گرفت و بعد از پنج سال تدریس در شهرهای استان لرستان، در دانشسرای عالی تهران پذیرفته و در سال 1344 در رشته آموزش ابتدایی لیسانس گرفت.
سپس بعد از دو سال در رشته راهنمایی و مشاوره دانشگاه تربیت معلم (خوارزمی فعلی) پذیرفته و در سال 1348 به عنوان دانشجوی ممتاز از این دانشگاه فارغ التحصیل شد، البته از همین سال نیز به تدریس در این دانشگاه مشغول شد که این دوره 24 سال به طول انجامید.
در طول نزدیک به 6 دهه معلمی در دانشگاههای: الزهرا، تربیت مدرس، دانشگاه تهران، بهشتی، شهید رجایی، علامه طباطبایی، مراکز مختلف تربیت معلم و بالاخره دانشگاه آزاد به تدریس پرداخته است. طولانی ترین دوران تدریس استاد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن طی شد که از سال تاسیس آن واحد در 1364 آغاز و تا سال 1391 به طول انجامید.
در این دانشگاهها دروسی مانند: سازمان وقوانین آموزش و پرورش ایران، مسایل آموزش و پرورش ایران، آموزش و پرورش ابتدایی، راهنمایی و متوسطه، اصول و فنون راهنمایی و مشاوره، راهنمای تحصیلی، مدیریت آموزشی، روابط انسانی در مدیریت، تاریخ آموزش و پرورش در اسلام و ایران، خانواده متعادل، آسیب شناسی خانواده، کارورزی در مشاوره، تجربه عملی و کارورزی در معلمی، فنون و روشهای تدریس، مدیریت اسلامی، مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، آموزش و پرورش ابتدایی و راهنمایی، مشاوره تحصیلی، راهنمایی و مشاوره شغلی و تعدادی دیگر از دروس رشته های مختلف مراکز تربیت معلم را در دو مقاطع لیسانس و فوق لیسانس تدریس کرده است.
حاصل این دوره طولانی آموزشی، علاوه بر تربیت صدها معلم و دانشجو، نگارش تعداد سی و یک کتاب که غالبا با همان سرفصل های درسی و بعضا با همان عناوین نظیر: سازمان و قوانین آموزش و پرورش ایران، مسایل آموزش و پرورش ایران، راهنمایی و مشاوره و ...، نگارش قریب 100 مقاله، اجرا و یا نظارت بر بیش از 50 طرح تحقیقی است.
1- سابقه تدریس در مدارس دانشگاه ها، 57 سال
2- چهره ماندگار معلمی کشور در سال 1388
3- پیشکسوت نمونه وزارت آموزش و پرورش 1385
4- پیشکسوت نمونه کشوری 1386
5- معلم ماندگار سال 1392 دانشگاه فرهنگیان
6- مدرس نمونه دانشگاه های کشور 1389
7- مؤلف برگزیده سال در وزارت آموزش و پرورش 1380
8- عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
9- دبیرکل اسبق شورای عالی آموزش و پرورش و معاون آموزشی اسبق وزارت آموزش و پرورش در سال های 1358 تا 1364
10- مؤلف 31 کتاب در حوزه خانواده ، تربیت و مدیریت و مشاوره
11- مؤسس و مدیر مرکز راهنمایی و مشاوره صبح امید از 1379 تا کنون
12- عضو کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش از 1380 تا کنون
13- مشاور دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش از 1384 تا کنون
14- رییس هیأت مدیره کانون بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش از 1388 تا کنون
15- مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور بازنشستگان از 1392 تا کنون
16- عضو کمیسیون مشاوره تحصیلی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران 1393
17- تجلیل در بهمن ماه 1395 به مناسبت یکصد و بیستمین سال تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان پیشکسوت در دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش
18- عضو شورای تحول علوم انسانی (برنامه ریزی رشتهتعلیم و تربیت) وزارت علوم،تحقیقات و فناوری از 1393
19- عضو هیات تحریریه فصلنامه تعلیم و تربیت ،نشریه پیوند،نشریه رشد مشاور مدرسه
20- عضو شورای برنامه ریزی آموزش و پرورش ابتدایی فرهنگستان علوم ایران
محی الدین بهرام محمدیان
در دهم اسفند سال 1341 در شهر تبریز به دنیا آمد. دوران ابتدایی را در سال 1348 در دبستان «سلیمی» و «افتخار السادات» آغاز کرد. دوره راهنمایی را در مدرسهی «فرقانی» گذراند و متوسطه را در دبیرستان فردوسی به پایان رساند. وی همزمان با اخذ دیپلم اقتصاد و اجتماعی در خرداد ماه 1360 در شهریور همان سال مدرک دیپلم تجربی خود را نیز اخذ کرد. در سال 1362 به دانشگاه تهران وارد و در رشته زبان و ادبیات عرب مشغول به تحصیل شد. بعد از دریافت مدرک کارشناسی آن رشته در سال 1366 به دانشگاه آزاد اسلامی راه یافت و موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در همان رشته در سال 1370 شد. وی بعد از گذراندن دورهی دکترا در رشتهی یاد شده و گرفتن مدرک آن دوره در سال 1375 از دانشگاه آزاد، مدرک دکتری دیگر خود را در رشتهی «ادبیات تطبیقی» در سال 1378 کسب کرد.
وی از سال 1384 الی 1387 دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بود.
سوابق اجرایی، آموزشی و پژوهشی
1-تدریس در دبیرستان، سال 60-59، 61-60 و 62-61 دروس بینش اسلامی، فلسفه و منطق
2-تدریس در دانشگاه، دروس معارف اسلامی و دروس عمومی از سال 60 تا 68
3- تدریس در دانشگاه، دروس تخصصی رشتهی علوم قرآنی، ادبیات عرب و فلسفه (ادامه دارد)
4- تدریس در حوزه و مسجد در بخش معارف دینی و حوزوی
5- کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استانهای زنجان و آذربایجان
6- مسئول تأمین و تربیت نیروی انسانی سازمان نهضت سوادآموزی استان آذربایجان شرقی
7- معاون تأمین و تربیت نیروی انسانی سازمان نهضت سوادآموزی کشور
8- معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی کشور
9- جانشین نمایندهی ولی فقیه در سازمان نهضت سوادآموزی کشور
10- قائم مقام وزیر در سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان
11-معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش
12- مشاور وزیر در امور اقلیتهای دینی
13-مشاور وزیر در امر ترویج فرهنگ عبادت
14-دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش
15-معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش
مهدی نویدادهم
در سال 1334 در شمیرانات تهران بدنیا آمد.
دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات(سال 1394)
کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی جهاد دانشگاهی(1374)
کارشناسی برنامه ریزی کامپیوتر دانشگاه شهیدبهشتی(1358)
سوابق اجرایی:
مسئول کمیته فرهنگی جهاد استان تهران از زمان تأسیس جهاد سازندگی
کارشناس مسئول آموزش ضمن خدمت و تربیت معلم آموزش پرورش تهران
مدیرکل فرهنگی- هنری امورتربیتی وزارت آموزش و پرورش
معاون برنامه ریزی و امور مشارکت های سازمان نوسازی و توسعه تجهیز مدارس کشور
معاون برنامه ریزی و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش
معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز استراتژی مجمع تشخصیص مصلحت نظام
رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی
اقارب پرست
جعفر محقق هرندی
هادی عزیززاده
عباس هزاوه
دکتر محمود امانی طهرانی
مدارک تحصیلی: 1. دیپلم ریاضی فیزیک، تهران 1362 2. لیسانس فیزیک دانشگاه تهران 1367 3. فوق لیسانس برنامهریزی آموزشی، دانشکدهی مدیریت و برنامهریزی 1379 4. مدرک تخصصی مدیریت تغییر در نظامهای آموزشی دانشگاه و سترن سیدنی، استرالیا 1381. 5. گواهی نامهی سطح عالی زبان انگلیسی IELTS آکادمیک، با نمرهی کل هفت ونیم از نه 6. دکترای تخصصی برنامهریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران 1394 سمت کنونی: 1. مشاورمعاون وزیر در امور علمی سازمان پژوهش و برنامهریزیآموزشی، پست شماره4 2. عضو کمیسیون دائمی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی 3. عضوکمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورایعالی انقلاب فرهنگی از 1392 تاکنون 4. عضو شورای برنامهریزی دانشگاه فرهنگیان 5. عضو کمیسیونهای تخصصی شورایعالیآموزشوپرورش 6. عضو شورای سیاستگذاری تولیدانتشارات مدرسه 7. عضو شورای بسیج سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی سمت های قبلی وتجارب تخصصی: 1. مدیرکل دفتر تألیف کتابهای درسی از 1392 تا 1397 2. دبیرشورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی از 1384 تا 1392 3. عضو کمیسیون دائمی بنیاد سعدی از 1392 تا 1398 4. مؤلف کتابهای درسی علوم تجربی وزارت آموزشوپرورش 5. عضو گروه مطالعه و تدوین سند تحول بنیادین آموزشوپرورش 6. عضو گروه مطالعه و تدوین برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران 7. رئیس گروه برنامهریزی درسی و مسئول شورای برنامهریزی درسی علوم تجربی دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، 8. مدرس دورههای تأمین مدرس آموزش ضمن خدمت 9. مدرس دورههای تخصصی بینالمللی برنامهریزی درسی و آموزش علوم 10. مدیر پروژه تألیف کتابهای درسی افغانستان در جمهوری اسلامی ایران 11. عضو(هیئت مدیره) انجمن علمی مطالعات برنامه درسی ایران 12. مدیردبستان 13. مدیردبیرستان 14. معلم علوم تجربی دوره راهنمایی و فیزیک دبیرستان تجارب بین المللی : حضور، مطالعه و کسب شناخت در باره نظام آموزشی بیش از 30 کشور جهان شامل: ژاپن، مالزی، اندونزی، چین، انگلستان، فرانسه، فنلاند، برزیل، استرالیا، نیوزیلند، عراق، لبنان، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، افغانستان، آفریقای جنوبی، هند، کره جنوبی، فیلیپین، قطر، امارات عربی متحده، تونس، سوریه از جمله: 1- بازدید مطالعاتی از مرکز برنامهریزی درسی و مرکزی تربیت معلم مالکا مالزی،1993 2- بازدید مطالعاتی از مرکز تولید مواد آموزشی، پارک علمی تامان مینی ودانشگاه معلمان IKIP اندونزی 1993، 3- جلسات سالانه انجمن آموزش علوم (ASE) انگلستان، 1998، 2001، 2002، 4- دومین کنفرانس بینالمللی آموزش علوم، فنآوری و ریاضیاتگوا، هندوستان 2001 5- سومین کنفرانس بینالمللی آموزش علوم، فنآوری، و ریاضیات ایست لندن، افریقای جنوبی 2003 6- هشتمین کنفرانس مراکز علمی و موزهها، کانبرا، استرالیا 2002، 7- بازدیدازمرکز سلطنتی آموزش علمی و گروه علوم دانشگاه ویلینگتون نیوزلند، 2002،چ 8- نهمین کنفرانس مراکز علوم و موزهها ریودوژانیرو، برزیل ، 2005 9- بازدید مطالعاتی و ملاقات با دست اندرکاران آموزش درکشور فرانسه که مرتبط با آموزش علوم بودهاند. طرح LAMAP (آموزش عملی علوم) شهر علم پاریس (لاویلت) مدارس و مراکز تربیت معلم نورس فرانسه، 2015 و 2005 10- کنفرانس تحلیل نقادانه کتابهای درس علوم و ریاضیات، حمامه، تونس، 2007 تولید بسته های آموزشی: 1- مجموعه ویدئویی آموزشی شامل 15 قسمت (400 دقیقه) در مورد آموزش علوم برای معلمان ابتدائی، باعنوان پیش به سوی یادگیری علوم عملی 1999. با سرمایهگذاری شرکت صنایع آموزشی به عنوان نویسنده متن و متخصص اصلی، 2- مجموعه ویدئویی آموزشی شامل 39 قسمت (هرکدام حدود 15 دقیقه) در مودر موضوعات پایه علوم برای کودکان تولیدی حرفهای که در آن انیمیشن با فیلم واقعی تلفیق شده است. انتخاب شده بهعنوان بهترین مجموعه ویدئویی آموزش در فستیوال بینالمللی فیلم رشد 1383، تولید شده در دفتر تکنولوژی آموزشی، همکاری بهعنوان متخصص علمی و آموزشی. 3- مجموعه ویدئوی آموزشی سه قسمتی ( حدود 80 دقیقه) با عنوان علم چیست؟ برای معرفی ماهیت علوم و روشهای علمی به دانشآموزان دبیرستان 1381، تولید شده توسط دفتر تکنولوژی آموزشی همکاری به عنوان متخصص علمی و آموزشی 4- مجموعه ویدئویی آموزشی (حدود 10 ساعت) برای آموزش معلمان علوم در مورد کاربرد بستههای علوم ابتدایی که توسط شرکت صنایع آموزشی تولید شده است. همکاری به عنوان متخصص آموزشی و علمی 5- مجموعه ویدئویی آموزشی (حدود3 ساعت) برای آموزش معلمان در مورد کاربرد بستههای علوم متوسطه که توسط شرکت صنایع آموزشی تولید شده است. همکاری به عنوان متخصص آموزشی و علمی 6- تولید دو نرم افزار آموزشی چند رسانهای برای معلمان علوم پایههای اول و دوم راهنمایی باعنوان راهنمایی الکترونیک معلمان برای تدریس علوم شامل دانش، نکات آموزشی، نمونه ارزشیابی، تکالیف مناسب فعالیتهای خارج از کلاس، عکس، فیلم کوتاه، آزمایشگاه مجازی ، 1385 تولید شده توسط دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی، همکاری بهعنوان مدیرگروه. 7- تولید بسته آموزشی علوم تجربی پایه اول دبستان شامل کتاب درسی دانشآموز، کتاب راهنمایی معلم، کتاب کار، فیلم آموزشی دانشآموز، فیلم راهنمای اولیا، فیلم آموزش معلمان 1390 8- تألیف کتاب برنامه درسی ویژه مدرسه (بوم) راهنمای عمل مدارس 9- مجموعه ویدیویی آموزشی برنامه ویژه مدرسه برای آموزش مدیران و معلمان 1397 تجارب تخصصی: 1- تدریس در مدارس دوره راهنمایی و متوسطه 2- مدیر گروه برنامه درسی علوم ابتدایی و راهنمایی تحصیلی 3- مدرس معلمان در زمینه آموزش علوم 4- مدرس مؤلفان کتب درسی علوم در سه استان بهعنوان طرح آزمایشی تمرکز زدایی از تولید کتب درسی 5- عضو هیئت داوری کتاب سال جمهوری اسلامی در بخش کتابهای علوم برای کودکان و جوانان ده سال غیر متوالی 6- عضو هیئت داوری جشنواره کتابهای آموزشی رشد، در بخش علوم، سه سال غیرمتوالی 7- عضو هیئت داوری جشنواره فیلمهای آموزشی رشد در رشته فیلمهای آموزشی، علمی و مستند، 12 سال غیر متوالی 8- عضو هیئت داوری اولین جشنواره نرم افزارهای آموزشی رشد 9- مسئول کمیته تخصصی تأسیس مرکز ملی برنامهریزی درسی درکشور جمهوری اسلامی افغانستان و آموزش کارشناسان آن 10- عضو شورای کتابهای غیرداستانی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از 1382 تا 1390 11- عضو کمیته علم همایش ملی برنامه درسی آموزش عالی، وزارت علوم، فناوری وآموزش عالی، 1392 تهران، دانشگاه تربیت مدرس
برخی از چهره های ماندگار شورای عالی آموزش و پرورش
1-میرزاعلی اکبر دهخدا:
دهخدا در 5 اسفند 1275ش در تهران متولد شد، علوم ابتدایی و سطوح عالی را در همین شهر گذراند. سپس برای تکمیل علوم جدید به اروپا سفر کرد و مدت پنج سال به تحقیق و تفحّص پرداخت. بازگشت دهخدا به ایران مصادف با نخستین طلیعه افکار آزادیخواهانه و شروع مبارزات جنبش مشروطیت در ایران بود. دهخدا که با استبداد و مظالم آن زمان شدیداً مخالف بود، به صف مبارزان پیوست و به نگارش مقالات تند و طنزآمیز پرداخت. او که از همکاران روزنامه صوراسرافیل بود، پس از توقیف و تعطیلی آن روزنامه به اروپا تبعید شد. دهخدا پس از استقرار مشروطیت به ایران بازگشت و در روزنامه های مختلف نویسندگی کرد. او در دوران جنگ جهانی اول و مهاجرت آزادیخواهان، در یکی از ایلات بختیاری منزوی شد و در آنجا مقدمات تدوین لغتنامه بزرگ خود را پیریزی کرد، این اثر مهم علمی و ادبی دهخدا، آنچنان گسترده، دقیق و غنی است که میتوان آن را یکی از شاهکارهای بزرگ زبان فارسی در قرن اخیر دانست. کارهای ادبی و انتقادی دهخدا از نظر سبک و سلیقه کمنظیر است و نوآوری او در طنزنویسی، مکتبی نوین در زبان و ادبیات فارسی به وجود آورده است. در زمینه شعر نیز، آثاری برجسته دارد که با بیانی ساده و دلنشین سروده شده است. دهخدا همچنین با گردآوری کتاب امثال و حکم که مجموعهای از بیست و چهار هزار ضربالمثل فارسی است، نخستین فرهنگنامه عرفی و عامیانه را در زبان فارسی تدوین کرد. علیاکبر دهخدا، سرانجام به تاریخ 7/12/1334 در 77 سالگی درگذشت و در گورستان ابن بابویه به خاک سپرده شد. دهخدا را می توان شاعر، نویسنده، روزنامهنگار و فرهنگنویس بزرگ قلمداد کرد، اما اگر بخواهیم ایشان را در یک کلمه تعریف کنیم، شاید مناسب ترین تعریف "لغت" یا "واژه" باشد. دهخدا عاشق لغت بود. خدمتی که دهخدا به زبان فارسی کرد درحقیقت ادامه همان سیر خدمتی است که فردوسی بزرگ انجام داده بود.
ادوار عضویت در شورای عالی معارف به شرح ذیل است:
دهخدا از نخستین جلسه شورای عالی معارف به تاریخ 7/7/1301 به عضویت این شورا به عنوان ریاست مدارس عالیه(ماده 14نظامنامه) در آمد. سپس این عضویت به شرح ذیل تداوم یافت:
- در پی سه جلسه غیبت در جلسه 31-16/4/1302 اخطار گرفت.
- در جلسه40-13/8/1302 از عضویت شورا استعفا داد، اما با مخالفت اعضاء مجددا انتخاب شد.
- در جلسه 21-31/1/1304به علت غیبت متوالی از عضویت شورا کناره گیری کرد.
- در جلسه 163-2/2/1309 مجددا به عنوان رئیس مدرسه عالی حقوق به عضویت شورا پذیرفته شد.
- از جلسه 288-1/8/1313(براساس تبصره ماده 8 نظامنامه در ج 283-13/6/1313) رای خود را به مدیرکل وقت وزارت معارف واگذار کرد. توضیح اینکه در ج 283-13/6/1313 تصویب شد که اعضای غایب می توانند حق رای خود را به یکی از اعضای حاضر واگذار کنند مشروط به اینکه عده حاضر در جلسه کمتر از 5 نفر نباشد. این تبصره در هیات وزراء تصویب شد. ظاهرا این تبصره به دنبال دو جلسه 281 و 282 شورا که تعداد اعضاء به حدنصاب نرسید، مطرح شد. تصویبنامه هیئت وزرا در جلسه 285-27/6/1313قرائت و بلافاصله اجراء درباره دو تن از اعضاء یعنی دهخدا و لاهیجی اجراء گردید.
2-علی اصغر حکمت:
در میان وزرای آموزش و پرورش که البته ریاست شورای عالی معارف/فرهنگ را نیز به عهده داشتند- طبق ماده 6 قانون شورای عالی معارف- به جرات می توان ادعا کرد که علی اصغر حکمت تاثیرگذارترین رئیس شورا از جهت تنوع و تکثر تصمیات، مصوبات، اقدامات و البته ارائه نظریات کارشناسانه در جلسات شورا بود. کما اینکه دوره طولانی وزارت وی 1317-1312 نیز مزید علت شد. در دوره ایشان صرف نظر از نوعی پوست اندازی کیفی و کمی دوره های آموزشی، دانشسرا و سایر مرکز آموزشی و البته گسترش جغرافیایی مدارس، بنیاد برخی نهادهای فرهنگی، کنگره های بزرگداشت ناموران فرهنگ ایران، بناهای یادبود آرامگاهای شاعران به نام ایران، تالیف و ترجمه و ... بنا گذاشته شد. متقابلا در برخی ادوار وزرای فرهنگی هم بودند که اصلا در جلسات شورا شرکت نکردند. از این جمله باقر کاظمی که در سال 1323 به مدت 6 ماه وزیر فرهنگ بوده و در جلسات شورا حضور نیافته است. ادوار عضویت و ریاست شورا توسط حکمت به شرح ذیل است:
-عضویت در شورا و ریاست آن از جلسه 260 مورخ 18/11/1312 به عنوان کفیل وزارت معارف از 26/6/1312 الی 4/12/1313
-عضویت در شورا و ریاست آن به عنوان وزیر معارف تا 1/5/1317
-از جلسات شورا 252-1/9/1312 جلسات به امضاء حکمت به عنوان رئیس شورا است.
3-سید محمد تدین:
سید محمد تدین در سال ۱۲۶۰در یکی از روستاهای توابع بیرجند در خراسان به دنیا آمد. پس از آن که در مشهد و تهران به فراگیری علوم اسلامی پرداخت، در مدارس علوم دینی تحصیلات خود را ادامه داد. او در اوائل مشروطیت به اقتضای جوانی و به دلیل بهرهمند بودن از قوهی بیان، در صف مجاهدان قرار گرفت و در سال ۱۲۹۵ «روزنامهی صدای تهران» را پایه گذاشت. او در روزنامهاش از وثوقالدوله نخستوزیر و عامل قرارداد ۱۹۱۹طرفداری کرد. از این روی وی در آغاز از سوی مردم بیرجند و پس از آن از سوی مردم تهران، به نمایندگی در مجلس رسید و به زودی به نیابت ریاست و ریاست مجلس شورای ملی دست یافت.
تدین به هنگام خلع حکومت قاجار و تصویب ماده واحدهی تفویض حکومت به رضا خان نقش اساسی ایفا کرد. از آن پس، مدتی در مشاغلی چون وزارت معارف، حکمرانی کرمان و تدریس در دانشگاه وقت خود را سپری کرد و پس از شهریور 1320در دورهی پهلوی دوم، به وزارت فرهنگ و وزارت کشور رسید. در این میان مدت کوتاهی هم ریاست دانشگاه تهران را بر عهده گرفت. او در آغاز در کسوت روحانیت بود، اما پس از رسیدن به وزارت، تغییر لباس داد. تدین در آخرین مرحله از زندگی سیاسیاش در سال ۱۳۲۸از طرف مردم خراسان، به عنوان سناتور انتخابی مشهد، به مجلس سنا راه یافت.
سید محمد تدین آثار تألیفی و ترجمهای هم دارد که بعضی از آنها را برای تعلیم در مدارس تنظیم کرده است، از آن میان: «جامع محمدی»، «نخبةالادب»، «علمالاشیاء»، «حساب»، «جغرافیا»، «تعلیمات مدنی»، «انکشافات جغرافیایی»، «اصول خطابهی شریف» و «تاریخ مختصر منطق». سید محمد تدین در ۲۵آذر ۱۳۳۰بر اثر بیماری سرطان در ۷۰سالگی درگذشت و در امامزاده صالح تجریش به خاک سپرده شد. جایگاه تدین در شورای عالی معارف/فرهنگ به شرح ذیل است:
از نخستین جلسه شورا به تاریخ 7/7/1301 به عضویت شورا نایل شد. سپس در طی سالهای بعد تا دو دهه این عضویت به شرح ذیل تداوم یافت:
- نایب رئیس شورا از جلسه 7-12/9/1301 به عنوان نایب رئیس شورا انتخاب شد.
- در جلسه40-13/8/1302، در پی اختلاف نظر با فروغی از عضویت شورا استعفاء داد.
- بالاخره از جلسه 66-5/11/1305 در جایگاه وزیر معارف به ریاست شورا نایل آمد.
-عضویت مجدد از جلسه 258-4/11/1312
-آخرین دوره عضویت شورای عالی فرهنگ از جلسه 433-8/9/1320 به عنوان وزیر فرهنگ که بیش از سه ماه تداوم نیافت.
4-دکتر علی اکبر سیاسی:
علیاکبر سیاسی در سال ۱۲۷۴ خورشیدی در تهران به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در مکتبخانه و بعد در مدرسه خرد و مدرسه سلطانی انجام داد. سپس وارد مدرسه سیاسی شد. با گذراندن امتحان جزو دانشجویان منتخب به خرج دولت ایران برای ادامه تحصیل به اروپا اعزام شد. وی در اروپا در دانشگاه روآن به تحصیل پرداخت. در همان زمان نام خانوادگی سیاسی را با اشاره به دوره تحصیلش در مدرسه سیاسی تهران برگزید.به سبب درگیری جنگ جهانی اول، سیاسی ناچار به بازگشت به ایران شد و در دارالفنون و مدرسه علوم سیاسی به تدریس پرداخت. در همین دوره انجمن ایران جوان را تأسیس کرد. در ۱۳۰۶ دوباره به فرانسه رفت و در دانشگاه سوربن به ادامه تحصیل در رشته روانشناسی پرداخت. در سال ۱۳۰۹ موفق به دریافت درجه دکتری شد. رساله دکترای او با عنوان « ایران در تماس با مغربزمین» جایزهای از آکادمی فرانسه دریافت. سیاسی سپس در سال ۱۳۱۰ به ایران بازگشت و به ریاست اداره تعلیمات عالیه در وزارت معارف منصوب شد. در تدوین قانون تأسیس دانشگاه تهران شرکت کرد و پس از تأسیس دانشگاه از اداره تعلیمات عالیه استعفا داد و به تدریس در دانشکده ادبیات پرداخت. با پایان جنگ جهانی دوم و خروج نیروهای آمریکایی از تأسیساتی که در امیرآباد تهران داشتند، سیاسی آن تأسیسات را از دولت برای دانشگاه تهران گرفت و کوی دانشگاه تهران پایهگذاری کرد.
دکتر سیاسی در ۱۸ امرداد ۱۳۲۱ به عنوانوزیر فرهنگ کابینه قوام السلطنه به مجلس شورای ملی معرفی شد. تا آن زمان دانشگاه تهران زیر نظر وزارت فرهنگ اداره میشد و مانند یکی از ادارههای این وزارتخانه بود. ریاست دانشگاه نیز با وزیر فرهنگ بود. سیاسی با پیگیری سعی درمستقل کردن دانشگاه تهران از وزارت فرهنگ کرد و بالاخره در پانزدهم بهمن ۱۳۲۱ استقلال دانشگاه را در مراسمی که با حضور محمدرضا شاه و ملکه فوزیه برای سالگرد تأسیس دانشگاه برپا شده بود، اعلام کرد. سیاسی در فاصله سالهای تهران از ۱۳۲۱ تا ۱۳۳۳ چندین بار به مقام وزارت در دولت های وقت ایران رسید. بعدها بیشتر وقت وی در دانشگاه طی شد. تا اینکه در 6 خرداد 1369 درگذشت. سیاسی را می توان به عنوان روانشناس، مؤلف و سیاستمدار تلقی کرد. نقش سیاسی در شورای عالی معارف/فرهنگ جایگاهی استثنایی است. زیرا وی بیش از دو دهه در این شورا عضویت داشت و معمولا بهترین نظرات کارشناسانه را در جلسات شورا ارائه می داد. ادوار عضویت سیاسی در شورا به شرح ذیل است:
-عضویت در شورا از جلسه 258 مورخ 4/11/1312 به عنوان عضو معلم شورا (معلم دارالمعلمین عالی)
-ریاست شورا از جلسه 446-11/6/1321 به عنوان وزیر فرهنگ
-عضویت مجدد از جسه 543-27/11/1324 به عنوان عضو رسمی
-ریاست مجدد شورا از جلسه 630-3/11/1326 به عنوان وزیر فرهنگ
-عضویت مجدد از جلسه 822-19/12/1331 به عنوان رئیس دانشگاه تهران