13 صفر 1443

متن منشور اخلاقی آموزش و پرورش کردستان

منشور اخلاقی اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان 

در راستای طرح تکریم مردم و جلب رضایت رجوع در نظام آموزش و پرورش

ما کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان با استعانت از درگاه خداوند متعال ، با تمام کوشش و پشتکار خویش همراه با تعهد قلبی و با تأسی از دستورات دین مبین اسلام ، مبنی بر تکریم شخصیت انسانها و حفظ حرمت و کرامت براداران و خواهران دینی خود ، وظیفه شرعی و قانونی خود را در جهت تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع ، مطابق منشور اخلاقی ذیل انجام خواهیم داد و تلاش می کنیم :

  • همیشه خدای بزرگ را ناظر بر اعمال خود دانسته و موفقیت خودمان را از او طلب نماییم ، چراکه عالم محضر خداست .
  • با رعایت نظم و حضور به موقع در محل خدمت و غنیمت شمردن فرصت ، در نهایت توان برای ارائه خدمت به مردم و ارباب رجوع تلاش نموده ، مقررات و انضباط اداری را رعایت نماییم .
  • با بر خورد مطلوب و شایسته با ارباب رجوع ، ضمن رعایت ادب و نزاکت ، عدالت و انصاف را در ارائه خدمت به مردم به منصه ظهور برسانیم .
  • با اقدام سریع در خصوص انجام امورات اداری و کار ارباب رجوع و جلوگیری از به تعویق افتادن کارها و بروز هر گونه مشکل ، پشتکار و جدیت خود را نشان دهیم و رضایت مراجعان را در مسیر رضایت الهی بدانیم .
  • با تواضع و فروتنی ، متانت و راز داری ، صداقت در گفتار و کردار ، پوشیدن لباس های مناسب و رعایت حجاب اسلامی و ساده زیستی و دوری از تجمل ، رفتار و کردار ما بتواند سر مشق و الگوی سایر کارکنان باشد .
  • آگاه بودن و آگاهی دادن یک صفت ارزشمند قرآنی است لذا ، با بالابردن دانش و کیفی نمودن امورات ، ضمن اطلاع رسانی دقیق و توضیح کافی و روشن در خصوص فرآیند های اداری و انجام دقیق آنها ، رضایت خدمت گیرندگان را کسب نماییم .
  • با داشتن روحیه انتقاد پذیری و پذیرش پیشنهادات و انتقادات مفید و ارزنده و به کار بستن آنها در انجام امور ، اخلاص خودمان را تقویت نموده و انعطاف پذیری خود را نشان دهیم .
  • با به وجود آوردن فضای صمیمانه و مطلوب برای ارباب رجوع و رعایت حال مراجعان محیطی مناسب را با اختصاص امکانات و تسهیلات برای آسایش خاطر مردم بوجود آوریم .
  • با برنامه ریزی دقیق و اجرای سیاست های قابل قبول ، حداکثر استفاده را از حداقل امکانات نموده و در  راه اعتلای اهداف تعلیم و تربیت تلاش نماییم .
  • با تأسی به فرمایش امام علی ( ع ) که فرموده است : « مومن باید امروزش با فردا تفاوت داشته باشد .» ما نیز کوشش کنیم هر روز اقدامات مان مطلوب شده و بهتر بتوانیم در خدمت به جامعه اسلامی و مردم عزیز باشیم .
  • ایمان داریم که مهرورزی یکی از ابزارهای ارتقاء کمی و کیفی ارائه خدمات صادقانه به مردم می باشد لذا کوشش خواهیم کرد که به همنوعان و مراجعان خود مهر ورزیده و خدمات خود را آمیخته با این هنر ارائه نماییم .
  • معتقدیم که کار امروز را نباید به فردا انداخت لذا در جهت انجام به موقع و سریع امور مردم اقدام جدی خواهیم نمود .
  • توجه به هویت اسلامی – ایرانی را یک ضرورت در دستگاه تعلیم و تربیت می دانیم ، لذا در حفظ و حراست از این هویت دریغ نخواهیم کرد و انتظار داریم همه همکاران در این مهم سهیم باشند .
  • ایمان داریم که فرصت خدمت غنیمت است ، به ویژه در حکومت اسلامی،  بهره گیری کافی از آن رضایت خلق و خالق را در پی خواهد داشت ، لذا به خدمتگزاری صادقانه افتخار می کنیم و استدعا داریم مجموعه با طی مسیر واحد ( قرب الی الله ) گام بردارد و از فرصت ، نهایت استفاده را بنماید .

*    برای بالا بردن روابط صحیح انسانی در محیط اداری موارد ذیل را مد نظر قرار دهیم :

  • روابط صمیمانه ای با ارباب رجوع بر قرار نماییم .
  • از اخلاق اسلامی و توصیه های دینی در برقراری روابط انسانی بهره بگیریم .
  • با ایمان به اصل مساوات و عدالت ، در ارتباط با مردم در خدمت همه مراجعین باشیم .
  • در جهت کسب رضایت ارباب رجوع و بالاتر از آن کسب رضایت خداوند متعال گام برداریم .
  • فرمایش حضرت علی (ع ) را که فرموده است : « با مردم آنگونه رفتار کن که دوست داری با تو رفتار شود . » را سرلوحه کار قرار داده ، انجام کار مردم را هم چون کار خود بدانیم و در نهایت اینکه با تدبیر و انجام اقدامات مطلوب و کیفی ، منشاء اثر و خدمت به جامعه باشیم و بتوانیم در تعالی بخشیدن به اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع گام هایی برداریم ، چرا که مردم ولی نعمتان انقلاب اسلامی و جامعه هستند و طبق توصیه های مسئولین دلسوز نظام در نهضت خدمت رسانی سهیم باشیم .

کمیته خدمت رسانی به مردم و شهروند مداری – اداره کل آموزش و پرورش کردستان