12 صفر 1443

کمیسیون معین شورای عالی
محمود امانی طهرانی
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش
تلفن محل كار : 82284111
مدارک تحصیلی: 1. دیپلم ریاضی فیزیک، تهران 1362 2. لیسانس فیزیک دانشگاه تهران 1367 3. فوق لیسانس برنامه‌ریزی آموزشی، دانشکده‌ی مدیریت و برنامه‌ریزی 1379 4. مدرک تخصصی مدیریت تغییر در نظام‌های آموزشی دانشگاه و سترن سیدنی، استرالیا 1381. 5. گواهی نامه‌ی سطح عالی زبان انگلیسی IELTS آکادمیک، با نمره‌ی کل هفت ونیم از نه 6. دکترای تخصصی برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران 1394 سمت کنونی: 1. مشاورمعاون وزیر در امور علمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی‌آموزشی، پست شماره‌4 2. عضو کمیسیون دائمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی 3. عضوکمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از 1392 تاکنون 4. عضو شورای برنامه‌ریزی دانشگاه فرهنگیان 5. عضو کمیسیون‌های تخصصی شورای‌عالی‌آموزش‌وپرورش 6. عضو شورای سیاست‌گذاری تولیدانتشارات مدرسه 7. عضو شورای بسیج سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی سمت های قبلی وتجارب تخصصی: • مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های درسی از 1392 تا 1397 • دبیرشورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از 1384 تا 1392 • عضو کمیسیون دائمی بنیاد سعدی از 1392 تا 1398 • مؤلف کتاب‌های درسی علوم تجربی وزارت آموزش‌وپرورش • عضو گروه مطالعه و تدوین سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش • عضو گروه مطالعه و تدوین برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران • رئیس گروه برنامه‌ریزی درسی و مسئول شورای برنامه‌ریزی درسی علوم تجربی دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی،‌ • مدرس دوره‌های تأمین مدرس آموزش ضمن خدمت • مدرس دوره‌های تخصصی بین‌المللی برنامه‌ریزی درسی و آموزش علوم • مدیر پروژه تألیف کتاب‌های درسی افغانستان در جمهوری اسلامی ایران • عضو(هیئت مدیره) انجمن علمی مطالعات برنامه درسی ایران • مدیردبستان • مدیردبیرستان • معلم علوم تجربی دوره راهنمایی و فیزیک دبیرستان تجارب بین المللی : حضور، مطالعه و کسب شناخت در باره نظام آموزشی بیش از 30 کشور جهان شامل: ژاپن، مالزی، اندونزی، چین، انگلستان، فرانسه، فنلاند، برزیل، استرالیا، نیوزیلند، عراق، لبنان، تاجیکستان‌، قزاقستان، قرقیزستان، افغانستان، آفریقای جنوبی، هند، کره جنوبی، فیلیپین، قطر، امارات عربی متحده، تونس، سوریه از جمله: 1- بازدید مطالعاتی از مرکز برنامه‌ریزی درسی و مرکزی تربیت معلم مالکا مالزی،1993 2- بازدید مطالعاتی از مرکز تولید مواد آموزشی، پارک علمی تامان مینی ودانشگاه معلمان IKIP اندونزی 1993، 3- جلسات سالانه انجمن آموزش علوم (ASE) انگلستان، 1998، 2001، 2002، 4- دومین کنفرانس بین‌المللی آموزش علوم، فن‌آوری و ریاضیات‌گوا، هندوستان 2001 5- سومین کنفرانس بین‌المللی آموزش علوم، فن‌آوری، و ریاضیات ایست لندن، افریقای جنوبی 2003 6- هشتمین کنفرانس مراکز علمی و موزه‌ها، کانبرا، استرالیا 2002، 7- بازدیدازمرکز سلطنتی آموزش علمی و گروه علوم دانشگاه ویلینگتون نیوزلند، 2002،چ 8- نهمین کنفرانس مراکز علوم و موزه‌ها ریودوژانیرو، برزیل ، 2005 9- بازدید مطالعاتی و ملاقات با دست اندرکاران آموزش درکشور فرانسه که مرتبط با آموزش علوم بوده‌اند. طرح LAMAP (آموزش عملی علوم) شهر علم پاریس (‌لاویلت) مدارس و مراکز تربیت معلم نورس فرانسه، 2015 و 2005 10- کنفرانس تحلیل نقادانه کتاب‌های درس علوم و ریاضیات، حمامه، تونس، 2007 11 – شرکت در دوره دکترای آموزش علوم دانشگاه کینگزکالج لندن ( 2008 تا 2010) تا مرحله دفاع پایان نامه (upyrade) 12- بازدید و کارگاه مشترک با کارشناسان موسسه ملی برنامه‌ریزی درسی هند – فوریه 2011 13- دوره آموزشی آشنایی با فرهنگ و آموزش ژاپن.2011 14- بازدید از مراکز آموزشی و برنامه‌ریزی درسی و آموزشی کره جنوبی و برگزاری کارگاه مشترک در دانشگاه. 2012 15- کنفرانس بین‌المللی زبان و آموزش، شانگ‌های‌، سوجو، چین. 2014 16- برگزاری کارگاه بین‌المللی آموزش علوم کاوشگرانه برای کشورهای عضو اکو، آاستانه، قزاقستان، 2015 17- سخنرانی در کنفرانس آموزش ترمیمی در بیروت‌، لبنان‌، کاخ یونسکو، 2017 18- بازدید از نظام آموزشی فنلاند، 2017 19- مشارکت در تولید برنامه درسی بین‌المللی بنیاد علوم سازمان همکاری‌های اقتصادی(اکو)، 20- آموزش برنامه‌ریزان درسی و مؤلفان کتب درسی مدارس المهدی حزب‌الله لبنان( تابستان 2017و 2018) گواهینامه‌های بین‌المللی: 1- یادگیری فرایند محور در آموزش ابتدایی 8 تا 15 اگوست 1994 یونسکو، تهران 2- برنامه‌ی آموزش جمعیت 8 ژانویه تا 3 فوریه 1996، دانشگاه فیلیپین، مانیل 3- آموزش عملی علوم.24 سپتامبر تا اول نوامبر 1996. مرکز فرهنگی آسیا . پاسفیک (ACCU) توکیو. ژاپن 4- روش‌های آموزشی علوم در دوره ابتدایی 16 تا 21 دسامبر1996. یونسکو، تهران 5- دوره‌ی آموزش تألیف کتاب‌های علمی 26 اکتبر تا 9 نوامبر1999. مرکز فرهنکی آسیا، پاسفیک (ACCU) توکیو.ژاپن 6- کارگاه پیشرفته بهره وری سبز در آموزش، اول تا 5 سپتامبر 2002، سازمان بهره وری آسیا (APD). تهران 7- نظام آموزش چند سطحی خلاقیت (NFTM&TRIZ) 7 تا 10 اکتبر 2002، تهران 8- کارگاه آموزش رویکردهای تلفیقی در برنامه ریزی درسی.7تا 12 اگوست 2003. مرکز برنامه درسی. تهران 9- آموزش تلفیقی علوم و زبان 4 تا 7 فوریه 2004. شفیلد. انگلستان 10- کارگاه آموزشی حافظت از محیط زیست، سلامت و آموزش جمعیت ازدیدگاه اسلام 20 تا 24 جولای 2004.isesco تهران 11- برنامه آموزش حقوق بشر در مدارس 5 و 6 سپتامبر 2004 OHCHR- UN. تهران 12- کارگاه آموزش برنامه‌ریزی درسی تربیت معلم – آگوست و سپتامبر 2005، UNICEF. تهران 13- سمینار منطقه‌ای فن‌آوری‌های نو درآموزش الکترونیک برای معلمان علوم 14 تا 16 می 2007. ISESCO شهر دوشنبه‌، تاجیکستان 14- دوره تخصصی آموزش علوم کاوشگری‌، پاریس 2015 15- دوره تخصصی آموزش IBSE قزاقستان 2015 گزیده آثار: • مجموعه کتاب علوم تجربی پایه‌های اول ابتدایی تا سوم راهنمایی، با همکاری دیگران، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، 1373 تا 1380 و 1391. • مجموعه کتاب راهنمایی معلم (روش تدریس) علوم تجربی برای معلمان پایه‌های اول ابتدایی تا سوم راهنمایی، باهمکارای دیگران، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، 1373 تا 1381، • مجموعه آموزش فعال علوم (برای معلمان علوم)، انتشارات آموزش علوم، 1385، • مجموعه کتاب کارعلوم پایه‌های ابتدایی و راهنمایی، با همکاری دیگران، انتشارات مبتکران، 1383 تا 1385، • مجموعه کتب دانش پایه برای معلمان علوم، انتشارات مدرسه، 1381، • « یادگیری پروژه محور در آموزش علوم»، سومین کنفرانس بین‌المللی آموزش علوم، فن‌آوری و ریاضیات، ایست لندن، افریقای جنوبی 2003، • « رویکرد حل مسئله در برنامه‌های درسی و کتب آموزشی». کنفرانس بین‌المللی راهبردها و روش‌های حل مسئله 2006، • «گذشته، حال و آینده آموزش علوم در ایران». کنفرانس ملی آموزش علوم ابتداییی، اصفهان، 1378، • طرح پیشنهادی برای اجرای قانون جدیدگزینش دانشجو (طرح حذف کنکور)، 1387و 1391 • طرح پیشنهادبرای ایجاد مراکز دائمی آموزش ضمن خدمت فرهنگیان، 1388 • طرح ایجاد پخش مدرسه با عنوان راهکار اصلی حل معضل تولید مواد و وسایل آموزشی و پشتیبانی جامع و یکپارچه از تجهیز مدارس‌، 1390 • کتاب راهنمای عمل برنامه ویژه مدرسه، 1397، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گزیده پژوهش ها: 1- سومین مطالعه بین‌المللی ‌ریاضیات و علوم 1995، 1999، 2003، 2007، به‌عنوان عضو گروه تحقیق ملی 2- ابعاد موقعیت آموزش علوم در ایران، 1376 منتشر شده توسط شرکت صنایع آموزشی (EEI) با همکاری م. ملکان 3- توصیف جامع عملکرد دانش‌آموزان ایران در درس علوم در سومین مطالعه بین‌المللی ریاضی و علوم (TIMSS) در دوره‌ی راهنمایی تحصیلی (‌جمعیت 2)، پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد 4- یادگیری پروژه محور در آموزش علوم 2002، تحقیق برای دیپلم تخصصی، با همکاری م . کرام الدینی، 5- مطالعه و ارزشیابی وضعیت فعلی آموزش علوم با هدف ظرفیت سازی در جمهوری اسلامی ایران سفارش از طرف دفتر منطقه‌ای UNESCO تهران، با همکاری. ط. رستگار 6- مطالعه ملی در مورد برنامه درسی قصد شده، اجرا شده و تحقق یافته دوره‌ی ابتدایی درس علوم تجربی، ایران . 1380، عضو گروه 7- طراحی چهارچوب نظری سواد علمی فناوری برای نظام آموزش ایران، بخشی از طرح بزرگ سند ملی آموزش‌وپرورش 1386، با همکاری م . مقصودی 8- تحقق در مورد وضعیت موجود سواد علمی فناوری در ایران با تأکید بر نقش خرده فرهنگ‌های بنیادی نظام آموزش، بخشی از سند ملی آموزشی، 2007، با همکاری ح.الوندی و ع. نوری 9- ارائه الگویی برای ارتقای سطح آموزش علوم در مدارس کم امکانات، پایان نامه دکترا، (King,sCOLLeLpndon,2010)، 1394 تهران، دانشگاه خوارزمی تولید بسته های آموزشی: 1- مجموعه ویدئویی آموزشی شامل 15 قسمت (400 دقیقه) در مورد آموزش علوم برای معلمان ابتدائی، باعنوان پیش به سوی یادگیری علوم عملی 1999. با سرمایه‌گذاری شرکت صنایع آموزشی به عنوان نویسنده متن و متخصص اصلی، 2- مجموعه ویدئویی آموزشی شامل 39 قسمت (هرکدام حدود 15 دقیقه) در مودر موضوعات پایه علوم برای کودکان تولیدی حرفه‌ای که در آن انیمیشن با فیلم واقعی تلفیق شده است. انتخاب شده به‌عنوان بهترین مجموعه ویدئویی آموزش در فستیوال بین‌المللی فیلم رشد 1383، تولید شده در دفتر تکنولوژی آموزشی، همکاری به‌عنوان متخصص علمی و آموزشی. 3- مجموعه ویدئوی آموزشی سه قسمتی ( حدود 80 دقیقه) با عنوان علم چیست؟ برای معرفی ماهیت علوم و روش‌های علمی به دانش‌آموزان دبیرستان 1381، تولید شده توسط دفتر تکنولوژی آموزشی همکاری به عنوان متخصص علمی و آموزشی 4- مجموعه ویدئویی آموزشی (حدود 10 ساعت) برای آموزش معلمان علوم در مورد کاربرد بسته‌های علوم ابتدایی که توسط شرکت صنایع آموزشی تولید شده است. همکاری به عنوان متخصص آموزشی و علمی 5- مجموعه ویدئویی آموزشی (حدود3 ساعت) برای آموزش معلمان در مورد کاربرد بسته‌های علوم متوسطه که توسط شرکت صنایع آموزشی تولید شده است. همکاری به عنوان متخصص آموزشی و علمی 6- تولید دو نرم افزار آموزشی چند رسانه‌ای برای معلمان علوم پایه‌های اول و دوم راهنمایی باعنوان راهنمایی الکترونیک معلمان برای تدریس علوم شامل دانش، نکات آموزشی، نمونه ارزشیابی، تکالیف مناسب فعالیت‌های خارج از کلاس، عکس، فیلم کوتاه، آزمایشگاه مجازی ، 1385 تولید شده توسط دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی، همکاری به‌عنوان مدیرگروه. 7- تولید بسته آموزشی علوم تجربی پایه اول دبستان شامل کتاب درسی دانش‌آموز، کتاب راهنمایی معلم، کتاب کار، فیلم آموزشی دانش‌آموز، فیلم راهنمای اولیا، فیلم آموزش معلمان 1390 8- تألیف کتاب برنامه درسی ویژه مدرسه (بوم) راهنمای عمل مدارس 9- مجموعه ویدیویی آموزشی برنامه ویژه مدرسه برای آموزش مدیران و معلمان 1397 تجارب تخصصی: 1- تدریس در مدارس دوره راهنمایی و متوسطه 2- مدیر گروه برنامه درسی علوم ابتدایی و راهنمایی تحصیلی 3- مدرس معلمان در زمینه آموزش علوم 4- مدرس مؤلفان کتب درسی علوم در سه استان به‌عنوان طرح آزمایشی تمرکز زدایی از تولید کتب درسی 5- عضو هیئت داوری کتاب سال جمهوری اسلامی در بخش کتاب‌های علوم برای کودکان و جوانان ده سال غیر متوالی 6- عضو هیئت داوری جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد، در بخش علوم، سه سال غیرمتوالی 7- عضو هیئت داوری جشنواره فیلم‌های آموزشی رشد در رشته فیلم‌های آموزشی، علمی و مستند، 12 سال غیر متوالی 8- عضو هیئت داوری اولین جشنواره نرم افزارهای آموزشی رشد 9- مسئول کمیته تخصصی تأسیس مرکز ملی برنامه‌ریزی درسی درکشور جمهوری اسلامی افغانستان و آموزش کارشناسان آن 10- برگزاری کارگاه آموزش علوم برای معلمان کشور مالدیو- آگوست 2010 11- برگزاری کارگاه آموزش علوم برای معلمان کشور بنگلادش- دسامبر 2011 12- عضو کمیته علمی کنفرانس بین‌المللی آموزش علوم و فناوری با تأکید بر جهان سالام – انجمن مطالعات برنامه درسی ایران – کیش 1390 13- عضو کمیته علم همایش ملی برنامه درسی آموزش عالی، وزارت علوم، فناوری وآموزش عالی، 1392 تهران، دانشگاه تربیت مدرس 14- عضو و مشاور و کارشناس ارزشیابی کتب شورایعلوم تجربی انتشارات مدرسه از سال 1372 تا کنون 15- عضو شورای کتابهای غیرداستانی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از 1382 تا 1390