پورتال مركز اطلاع رساني وروابط عمومي
کدمطلب: WymXf9Zr     تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۰/۰۷ ۱۱:۳۴:۳۱      تعداد بازديد اين صفحه:  ۴۸۹۷

به مناسبت آغاز هفته گراميداشت نهضت سوادآموزي،

عليرضا كاظمي

سوادآموزي در همه جاي دنيا با حداقل معيارها كه همان خواندن،نوشتن و حساب كردن چهار عمل اصلي است آغاز مي‌شود و تا سطوح بالاي علمي ادامه دارد. يكي از آرمان‌هاي توسعه هزاره سوم، سوادآموزي است كه باسوادي شهروندان به عنوان يكي از عوامل توسعه انساني نيز به حساب مي‌آيد. هر چقدر سواد افراد در كشوري افزايش پيدا كند، توليد علم، كالا و خدمات نيز ارتقا پيدا مي‌كند.

با سوادي با مصرف بهينه منابع نيز رابطه مستقيم دارد؛ يعني هر چقدر شهروندان باسوادتر باشند، از منابع موجود مثل آب، خاك، باد و برق بهتر استفاده مي‌كنند، همچنين بين سال‌هاي تحصيلي و انضباط شخصي هم رابطه مستقيم وجود دارد؛ طوري كه مي‌توان گفت افرادي كه سطح تحصيلات بيشتري دارند، معمولا وجدان كاري و انضباط بيشتري دارند، باسوادي با معيارهاي سلامت و بهداشت نيز رابطه مستقيم دارد و در هر جامعه‌اي كه ميزان باسوادي بيشتر است، سطح سلامت مردم نيز بالاتر و ميزان مرگ و مير ـ بخصوص مرگ و مير كودكان ـ كمتر است، ضمن اين كه افراد باسواد معمولا رابطه اجتماعي بهتري با شهروندان برقرار مي‌كنند و سطح روابط اجتماعي در جوامع باسواد، سالم‌تر از جوامع بي‌سواد است، اگر به كشورهايي كه در آن جنگ، تبعيض و فقر بيشتري وجود دارد، نگاهي اجمالي بيندازيم، به راحتي متوجه مي‌شويم كه ميزان بي‌سوادي در اين كشورها بالاتر است.

ايران باتوجه به پيشينه تاريخي و اسلامي ؛ همواره به عنوان يكي از كشورهاي مولد علم و توليدكننده دانش مطرح بوده است ،نقش دانشمندان و چهره هاي برجسته علمي تاريخ ايران در دوران هاي طلايي رشد و توسعه دانش جهان،نقشي بي بديل و فراموش نشدني است،در كنار اين موضوع در دين مبين اسلام هم توجه به علم آموزي به عنوان يكي از اصلي ترين فرايض و وظايف مسلمانان موردتاكيد بوده است .

سازمان جهاني يونسكو به عنوان سازماني كه برنامه هاي علمي و فرهنگي را در دستور كار خود دارد با تكيه بر شعار «آموزش براي همه » دولت ها را موظف كرده تا پايان سال 2030 براي ريشه كني بي سوادي اقدامات اجرايي و عملياتي را در دستور كار قرار دهند ، موضوعي كه از ابتداي شكل گيري انقلاب اسلامي ايران با دستور امام خميني(ه) در هفتم دي ماه 1358 با تشكيل نهضت سوادآموزي و براي جبران عقب ماندگي در اين حوزه در طول دوران حكومت طاغوت به عنوان يكي از اصلي ترين وظايف حوزه تعليم و تربيت در دستور كار قرار گرفت.

در شرايط كنوني هم   سوادآموزي در موقعيت خاص و سرنوشت  سازي قرار گرفته و تغييرات گسترد ه اي در آن در حال صورت پذيرفتن است كه همه اين تغييرات با هدف تحقق منويات مقام معظم رهبري در ريشه كني بي سوا دي دنبال مي شود. مواجهه منطقي، ولايت مدارانه و مسئولانه در شتاب بخشي به برنامه ها حائز اهميت بوده و مورد انتظار است.

امروز با گذشت 37 سال از فرمان تاريخي امام راحل (ره) با بسيج همگاني دستگاه هاي مختلف در طول اين مدت شاهد رشد بسيارخوبي در حركت نهضت سوادآموزي در كشور بوده ايم و به بركت همين حركت انقلابي بيش از 98 درصد مردم كشور ما از نعمت سواد بهره مند شده اند و بايد اذعان كنيم كه اگر نبود نگاه بلند امام خميني به موضوع سوادآموزي و توجه و تاكيد مقام معظم رهبري به ادامه روند برنامه هاي اين بخش ، امروز شاهد اين پيشرفت چشمگير كه قطعا منجر به توسعه يافتگي بيش از پيش جامعه شده است، نبوديم.

با توجه به آنكه بانك هاي ثبتي و اطلاعاتي بر اساس سوابق تحصيلي افراد تاكنون در كشور به وجود نيامده است تنها معيار و مبناي شمارش افراد بي سواد، سرشماري و خوداظهاري افراد است اين در حالي است كه در كشورهاي توسعه يافته بانك هاي اطلاعاتي از وضعيت آموزشي هر فرد وجود دارد و از اين بانك ها براي اعلام بيسوادان استفاده مي كنند اما در راستاي تحقق هدف ريشه كني بي سوادي، امروز در آموزش و پرورش استان با بررسي خانه به خانه و نفر به نفر افراد بي سواد شناسايي شده و آموزش مي بينند.

در استان خراسان رضوي نيز با همكاري درون بخشي دستگاه هاي مسئول در اين بخش، خوشبختانه رشد چشمگيري را در حوزه جذب و ارائه خدمات آموزشي به بي سوادان شاهد بوديم، در دولت تدبير و اميد نيز با درنظر گرفتن مشوق هاي بسيارخوب تلاش كرديم در اين بخش رشد مطلوبي را ايجاد كنيم و خوشحاليم كه امسال براساس آمارها از ميان 60 هزار فرد بي سواد ثبت شده،  50 درصد آن ها پس از طي شدن فرآيند شناسايي، جذب كلاس هاي نهضت سوادآموزي شده و قطعا با برنامه ريزي هاي انجام شده در ادامه مسير ، شاهد ريشه كني بي سوادي در استان و كشور خواهيم بود، اما نبايد فراموش كنيم كه در حال حاضر و عليرغم توسعه فناوري هاي گوناگون ، هنوز هم جذب سوادآموزان با مشكلات و چالش هاي زيادي روبروست ؛ ايجاد شرايط براي آموزش فراگير سوادآموزان و جلوگيري از عدم بازگشت آن ها به بي سوادي در كنار مقابله با ترك تحصيل كودكاني كه دچار مشكلات اجتماعي و خانوادگي هستند در كنار لزوم افزايش كيفيت و آموزش مداوم، تحقيق و توسعه و افزايش دسترسي جامعه هدف به اطلاعاتي كه به آن نياز دارد امروز از چالش هاي اساسي پيش روي اين بخش است.

نكته پاياني اين كه اگر مي خواهيم به  اهداف توسعه پايدار در سند ملي آموزش 2030 در ايران كه تضمين آموزش با كيفيت، عادلانه و فراگير و ترويج فرصتهاي يادگيري مادام‌العمر براي همه را دنبال مي كند دست پيدا كنيم بايد ايجاد زمينه براي ريشه كني بي سوادي در سطوح مختلف را با ايجاد يك نهضت همگاني براي همراهي با نهضت سوادآموزي با جديتي بيش از گذشته دنبال كنيم.

مديركل آموزش و پرورش استان خراسان رضوي

دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط آموزش و پرورش در سایت منتشر خواهد شد «پیام‌هایی که شامل تهمت یا افترا باشدمنتشر نخواهد شد» پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد
آخرین اخبار
اخبار برگزیده
دیدگاه