پورتال مركز اطلاع رساني وروابط عمومي
کدمطلب: zb2HyPvt     تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۲/۲۰ ۱۸:۲۵:۰۰      تعداد بازديد اين صفحه:  ۲۴۰۸۹
رئيس سازمان مدارس غيردولتي، توسعه مشاركت هاي مردمي و خانواده:

آموزش و پرورش برنامه ای برای خصوص سازی مدارس ندارد

رئيس سازمان مدارس غيردولتي، توسعه مشاركت هاي مردمي و خانواده گفت: آموزش و پرورش برنامه ای برای خصوص سازی مدارس ندارد.

به گزارش مركز اطلاع رساني و روابط  عمومي وزارت آموزش و پرورش ، مرضيه گرد درخصوص تأسيس مدارس غيردولتي در ساختار آموزش و پرورش ، اظهار كرد: در آموزش و پرورش  بخشي به نام غير دولتي داريم كه در جزئيات آن در سال 1367 به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد و بزرگان نظام هم در مناسبت هاي مختلف بارها بر لزوم تقويت و توسعه آن تحت عنوان مشاركت هاي مردمي تأكيد كرده اند .

وي با بيان اينكه براساس ماده 8 قانون مديريت خدمات كشوري سياستگذاري، برنامه‌ريزي و نظارت در بخش‌هاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي جزء امور حاكميتي است و نمي‌توان ادعا نمود در آموزش و پرورش، سياست گذاري به بخش خصوصي واگذار شده است، تصريح كرد: فعاليت بيست و چند ساله مدارس غيردولتي و جذب بيش از 8 درصد از دانش‌آموزان كشور در اين مدارس و كارنامه درخشان آنان و ارتقاي فعاليت‌هاي پرورشي و آموزشي مدارس و كاهش هزينه‌هاي دولت بخشي از آثار مثبت فعاليت اين مدارس مي‌باشد و وزارت آموزش و پرورش به منظور كاهش تصدي‌گري دولت و كاهش هزينه‌هاي جاري آموزش و پرورش و بهبود كيفيت آموزشي و پرورشي مدارس دولتي با اتخاذ راهكار  كاستن از تراكم مدارس دولتي و تأمين نيروي انساني مجرب و استفاده از قابليت‌هاي مديريتي و آموزشي مؤسسان مدارس غيردولتي ، در قالب شيوه‌نامه بسته حمايتي مدارس غيردولتي بخشي از آموزش و پرورش عمومي و فني و حرفه اي را با مشاركت مؤسسان مدارس غيردولتي، انجام داده است.

رئيس سازمان مدارس غيردولتي، توسعه مشاركت هاي مردمي و خانواده با اشاره به استفاده برخي رسانه ها از لفظ «خصوصي سازي» به جاي استفاده از «مشاركت مردم» در تعليم و تربيت ، خاطرنشان كرد: در خصوصي سازي بنگاه اقتصادي در مالكيت افراد در مي‌آيد و سهام‌داران براي تقويت ارزش سهام برنامه‌ريزي مي‌نمايند اما در بحث مشاركت با مدارس غيردولتي، دولت از توان مديريتي مؤسسان توانمند براي آموزش كودكان در فضاهاي مدارس دولتي استفاده مي‌ كنند و فضاي مدارس دولتي به تملك اين مؤسسان در نمي‌آيد .

گرد اضافه كرد: در سال‌هاي اخير به دليل اجراي طرح بازنشستگي پيش از موعد و اجراي نظام 6ـ3ـ3، آموزش و پرورش با كمبود شديد آموزگار روبرو بوده است و به دليل محدوديت جذب نيرو، استفاده از معلمان در شيفت دوم، رايج بوده است كه آثار خاص خود را به همراه داشته است و در بسياري از نقاط محروم و كم برخوردار كه آموزش و پرورش قادر به تأمين آموزگار نبوده است و فعاليت اين مدارس بعضاً با تأخير روبرو مي‌شده است ، مدارس دولتي با مشاركت مؤسسان مدارس غيردولتي كه قبلاً سابقه فعاليت مطلوب داشته‌اند اداره مي شده است و مؤسسان نيروي انساني مورد نياز اين مدارس را تأمين نموده‌اند.

وي ادامه داد: با اجراي  طرح خريد خدمات آموزشي و بسته حمايتي از مدارس غيردولتي بسياري از فارغ‌التحصيلان دانشگاهي با مدرك تحصيلي مرتبط با رشته شغلي آموزگاري براي تدريس جذب مدارس مشمول طرح مشاركتي شده‌اند و از آموزش‌هاي لازم براي تدريس نيز برخوردار شده‌اند و نظارت‌هاي انجام يافته نيز حاكي از آن است كه ورود جوانان پرشور و كارآمد و علاقمند به حوزه تعليم و تربيت، نه تنها جايگاه معلمي را تضعيف ننموده است ،  بلكه جايگاه معلمان را ارتقاء بخشيده است.

رئيس سازمان مدارس غيردولتي، توسعه مشاركت هاي مردمي و خانواده به مجوزهاي مربوط به خريد خدمات آموزشي اشاره كرد و افزود: برابر ماده 2 قانون تأسيس مدارس غيردولتي مصوب سال 87 مجلس شوراي اسلامي مجوز تأسيس و اداره مراكز غيردولتي توسط اشخاص حقيقي و حقوقي، برابر ماده 12 همان قانون مجوز اجاره با فروش املاك مازاد بر نياز آموزش و پرورش به مؤسسان مدارس غيردولتي اعطا شده و راهكار1-6 سياست هاي ابلاغي مقام معظم رهبري ، هدف 9 از سند تحول بنيادين، مواد 9 و 13 قانون مديريت خدمات كشوري و بند 2 ماده 13 قانون بودجه  سال 93 بخشي از قوانين و مقرراتي است كه به آموزش وپرورش اجازه داده است تا اقداماتي را در هر استاني چابك سازي و ظرفيت سازي براي تقويت مشاركت هاي مردمي و غيردولتي فراهم كند.

گرد تصريح كرد: شروع فعاليت مدارس در آغاز مهر با معلمان كارآمد و آزموده ، كاهش تراكم كلاس هاي آموزشي مدارس دولتي ، جذب نيروهاي متخصص و كارآمد به منظور انجام فعاليت آموزشي و پرورشي از طريق مؤسسان مدارس غيردولتي، كاهش جذب نيروهاي حق التدريس در آموزش و پرورش، احياي بحث مشاركت و لزوم آن در سياست گذاري آموزش و پرورش باتوجه به اسناد فرادستي،كمك به كاهش نوبت دوم مدارس غيردولتي وتبديل كلاسهاي چندپايه به تك پايه ، ايجاد عدالت آموزشي از طريق مشاركت مؤسسان مدارس غيردولتي در اداره مدارس نقاط محروم و صعب العبور و افزايش پوشش تحصيلي دانش آموزي در مناطق محروم كم برخوردار ، افزايش كيفيت آموزشي و پرورشي در مدارس مشمول طرح مشاركت با استفاده از توان مديريتي مؤسسان موفق مدارس غيردولتي ، ايجاد اشتغال براي فارغ التحصيلان دانشگاهي ومتخصص از طريق مؤسسان مدارس غيردولتي ، بخشي از آثار اجراي طرح بسته حمايتي از مدارس غيردولتي است.

وي در پايان با اشاره به اجراي طرح رتبه بندي مدارس غيردولتي گفت: در تلاش هستيم تا با رفع نواقص طرح قبلي رتبه بندي ( اجراشده در سال هاي 84 تا87) مبتني بر مفاد سند تحول بنيادين، بتوانيم اين طرح را با قوّت بيشتر براي 15 درصد مدارس و آموزشگاه هاي زبان عملياتي كنيم.

دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط آموزش و پرورش در سایت منتشر خواهد شد «پیام‌هایی که شامل تهمت یا افترا باشدمنتشر نخواهد شد» پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد
آخرین اخبار
اخبار برگزیده
دیدگاه